Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Правові висновки
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року декларує, що обмеження громадян у праві виїзду за кордон, певною мірою, є втручанням у приватне життя особи.
Однак таке втручання під час дії воєнного або надзвичайного стану передбачене Конституцією України та відповідними законами й має абсолютно легітимну мету.
Рішення адміністративних судів
9 березня 2023 року Верховний Суд у складі колегії Касаційного адміністративного суду залишив без змін рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року у справі за позовом особи до службової особи прикордонної служби.
Предметом оскарження у цій справі було рішення про відмову в перетині державного кордону громадянину України, прийняте відповідачем стосовно позивача.
В апеляційній скарзі позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення, яким йому відмовили в перетині державного кордону, та зобов`язати уповноважених службових осіб надати відповідний дозвіл, якщо під час проходження пункту контролю не буде наявних підстав для відмови у виїзді за межі України, визначених законодавством.
Для проходження прикордонного контролю позивач, крім паспорта громадянина України для виїзду за кордон, надав свій військовий квиток із відміткою про зняття з військового обліку. За цих обставин, на думку особи, він не належить до категорій військовозобов`язаних, призовників, резервістів тощо, а тому не мав обмежень щодо перетину кордону на виїзд з України під час дії воєнного стану.
Адміністративні суди всіх інстанцій зазначили, що відповідно до ст. 64 Конституції України, конституційні права та свободи людини й громадянина не можуть бути обмежені, окрім випадків, передбачених законом. Зокрема під час дії воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод, із зазначенням строку дії цих обмежень.
Правовою основою введення воєнного стану в Україні є Конституція України та Указ Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затверджений Верховною Радою України (ст. 2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).
Відповідно до Указу №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ.
Пункт 3 Указу №64/2022 визначає, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини й громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Надалі воєнний стан продовжувався відповідними Указами Президента України.
Також Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» було постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.
Порядок перетину державного кордону України визначений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 57 «Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України».
Відповідно до п.2, п.21 Постанови № 57 у випадках, визначених законодавством, зокрема у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану для проходження пункту контролю громадяни, крім паспортних документів, повинні мати також додаткові документи, які підтверджують право на перетин державного кордону під час дії воєнного або надзвичайного стану.
Системний аналіз норм законодавства, які регламентують порядок здійснення військового обліку, свідчить, що документами, які посвідчують факт зняття особи з військового обліку, є військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного зі спеціальною відміткою. Водночас суди зазначають, що військовий квиток з відміткою про зняття з обліку засвідчує лише питання щодо військового обліку особи та не є документом, що дозволяє позивачеві перетинати державний кордон під час дії воєнного стану.
Оскільки на пункті паспортного контролю позивач не надав додаткових документів, які б підтверджували його право на перетин державного кордону, Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій: у спірних правовідносинах позивач не мав правових підстав для виїзду за кордон у період введення та під час дії воєнного стану на території України.
Отже, таке втручання у приватне життя особи у цьому разі прямо передбачене законом і є абсолютно легітимним, тому баланс між публічним інтересом суспільства та приватним інтересом заявника дотримано.
Детальніше ознайомитись із правовою позицією судів можна за номером справи у ЄДРСР (№ 600/2520/22-а)
За інформацією відділу узагальнення судової практики 7ААС