Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Правові висновки:
Надання дозволів на проведення робіт на пам`ятках національного значення, їхніх територіях та в зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць належить виключно до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, тобто до Міністерства культури України.
03 червня 2024 року КАС ВС залишив без змін рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 25.11.2022 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28.02.2023 у справі № 824/518/17-а.
Рішеннями адміністративних судів відмовлено у задоволенні позовних вимог в частині щодо визнання протиправною бездіяльності управління культури Чернівецької ОДА щодо невжиття заходів охорони культурної спадщини для припинення будівельних робіт на одній із вулиць міста, здійснення яких порушує режим збереження історичного середовища в межах комплексної охоронної зони та центрального історичного ареалу міста Чернівці. Суд виходив з того, що будинок, який розташований біля проведення ремонтних робіт, не є пам`яткою історії та культури місцевого значення та не має правового статусу об`єкта культурної спадщини, тому управління культури Чернівецької ОДА не зобов`язане реалізовувати повноваження, передбачені пунктами 6, 22 частини першої статті 6 Закону №1805 та вживати заходів з метою зупинення будівництва на спірному об`єкті.
Суть спору:
Позивач просила суд скасувати погодження Міністерством культури України від 11.01.2017 робочого проєкту "Будівництво житлового будинку з приміщеннями торгового призначення та перукарським кабінетом в безпосередній близькості (4,5 м) від наявного будинку, який належить їй на праві власності. Позивач вказує, що у 2015 році забудовник розпочав будівництво без погодження проєктної документації з Міністерством культури України, що суперечить пунктам 6, 22 частини першої статті 6 Закону України від 08.06.2000 №1805-ІІІ "Про охорону культурної спадщини" . Крім того, земельна ділянка, на якій ведеться будівництво входить до комплексної охоронної зони, що забороняє будь-яке будівництво, не пов`язане з реставрацією і пристосуванням пам`яток, реконструкцією історичних будівель та інженерних мереж, благоустроєм території, а нове будівництво дозволяється лише у виняткових випадках. Водночас ділянка будівництва перебуває з 1995 року також в межах історико-заповідної території, а з 2011 року в межах ще й буферної зони об`єкта всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Отже, для вирішення цієї справи ключове значення має з`ясування статусу будинку та його територіальне розташування.
Суди встановили, що відповідно до проєкту "Коригування історико-архітектурного опорного плану і проєкту зон охорони пам`яток та визначення меж і режимів використання історичних ареалів м. Чернівці", затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 28.02.2007 №252 та наказом Міністерства культури і туризму України від 16.06.2007 №661/0/16-07, земельна ділянка розташована в межах історичного ареалу міста Чернівці. Отже, перебуває на території, яка у сфері охорони культурної спадщини віднесена до виконавчого органу міської ради, стосовно якого відповідач є органом охорони культурної спадщини вищого рівня. Земельна ділянка перебуває у буферній зоні ансамблю колишньої Резиденції митрополитів Буковини та Далмації у м. Чернівцях, включеного до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО рішенням 35 сесії Комітету всесвітньої спадщини (19-29 червня 2011 р. м. Париж).
Будинок за адресою проведення ремонтних робіт не перебуває на державному обліку та під охороною як пам`ятка національного чи місцевого значення, а за таких обставин, враховуючи, що будинок не є пам`яткою історії та культури місцевого значення та не має правового статусу об`єкта культурної спадщини, судді дійшли висновку про те, що управління культури Чернівецької ОДА не мало обов`язку з реалізації повноважень, передбачених пунктами 6, 22 частини першої статті 6 Закону №1805, та вжиття заходів з метою зупинення будівництва на спірному об`єкті.
Водночас в управління культури Чернівецької ОДА виник обов`язок та підстава для інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, про пошкодження, руйнування, загрозу або можливу загрозу пошкодження, руйнування спірного об`єкта.
На додаток до наведеного суди встановили, що листом Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 12.11.2004 поінформовано, що будинок за зазначеною адресою перебуває в межах історико-культурної заповідної території та не є пам`яткою історії та архітектури. А листом відділу охорони культурної спадщини Чернівецької міської ради від 12.10.2015 повідомлено, що земельна ділянка розташована у межах буферної зони пам`ятки культурної спадщини, занесеної до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, й історико-містобудівне обґрунтування на будівництво за вказаною адресою, погоджено Міністерством культури України.
Згідно з листами Міністерства культури України від 08.07.2016 та від 14.07.2016 зазначено, що вказана земельна ділянка розташовується в межах історичного ареалу м. Чернівці (рішення Чернівецької міської ради від 28.07.2007 №252 та наказ Міністерства культури і туризму України від 16.06.2007 №661/0/1607). Крім того, повідомлено, що погодження історико-містобудівного обґрунтування не дає права на проведення будівельних робіт. Також вказано, що проєктна документація на будівництво за згаданою адресою не погоджувалась, дозвіл на земельні роботи не надавався.
За результатами коригування історико-архітектурного опорного плану і проєкту зон охорони пам`яток та визначення меж і режимів використання історичних ареалів м. Чернівці, Науково-дослідним інститутом пам’яток охоронних досліджень Міністерства культури і туризму України визначено зони охорони археологічного культурного шару, і відповідно до плану земельна ділянка не прилягає до вказаних зон.
Протоколом №106 від 16.11.2016 засідання Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України, схвалено та рекомендовано до погодження у встановленому порядку проєктну документацію будівництва житлового будинку з приміщеннями торгового призначення та перукарським кабінетом за цією адресою.
Листом Міністерства культури України від 15.12.2016 №982/10/61-16 "Щодо погодження історико-містобудівного обґрунтування" погоджено історико-містобудівне обґрунтування будівництва житлового будинку з приміщеннями торгового призначення та перукарським кабінетом за вказаною адресою для подальшого врахування при розробленні відповідної проєктної документації.
Водночас, для вирішення правовідносин у цій справі варто враховувати, що пунктами 14, 17, 18 статті 5 Закону №1805 передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема: погодження програм та проєктів містобудівних, архітектурних та ландшафтних перетворень, меліоративних, шляхових, земляних робіт на пам`ятках національного значення, їх територіях, в історико-культурних заповідниках, на історико-культурних заповідних територіях, у зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць, а також програм і проектів, реалізація яких може позначитися на об`єктах культурної спадщини (п. 14); надання дозволів на проведення робіт на пам`ятках національного значення, їхніх територіях та в зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць (п. 17); видання розпоряджень та приписів щодо охорони пам`яток національного значення, припинення робіт на цих пам`ятках, їхніх територіях та в зонах охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць, якщо ці роботи здійснюються за відсутності затверджених або погоджених із відповідними органами охорони культурної спадщини програм та проектів, передбачених цим Законом, дозволів або з відхиленням від них (п. 18).
Висновки:
Беручи до уваги наведені правові норми та обставини справи, суди зробили висновки про те, що вказана земельна ділянка розташована в межах історичного ареалу міста Чернівці та у буферній зоні ансамблю колишньої Резиденції митрополитів Буковини та Далмації у м. Чернівцях, включеного до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, але будівля не перебуває на державному обліку та під охороною як пам`ятка національного чи місцевого значення або щойно виявлений об`єкт культури.
Саме тому Міністерству культури, до компетенції якого і віднесено вирішення цього питання, погодив проєктну документацію третій особі, через що відсутні підстави вважати, що у спірних правовідносинах допущена протиправна бездіяльність управління культури Чернівецької ОДА.
З детальним обґрунтуванням правової позиції адміністративних судів можна ознайомитись за посиланням: Єдиний державний реєстр судових рішень (court.gov.ua)
За інформацією відділу узагальнення судової практики