flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Закон і бізнес: Як зміниться процедура публічних закупівель і з кого спитають за її недотримання?

11 листопада 2019, 14:41

Нова редакція закону «Про публічні закупівлі» передбачає перехід від тендерного комітету до одноособовості, упровадження нових електронних інструментів та нової процедури. Також установлені нові штрафи для керівників замовників та збільшені санкції за порушення законодавства.

Нові інструменти та вимоги

Закон «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 29.08.2019 вступає в дію 19.04.2020. Він містить кардинальні зміни.

Так, у ст.11 розд.3 зазначено, що відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі є уповноважена особа, яка планує закупівлі, формує річний план в електронній системі закупівель, здійснює вибір процедури та проводить закупівлі, зберігає документацію. У разі утворення робочої групи уповноважена особа очолює її та організовує її роботу, а рішення робочої групи має лише дорадчий характер.

Тобто відповідальність із тендерних комітетів переноситься на уповноважених осіб. Вони повинні мати необхідний рівень знань у галузі публічних закупівель і підтвердити його,

склавши тест. Але до кінця 2021 року згідно із цим законом триватиме перехідний період: закупівлі можуть проводити й тендерні комітети.

Ще одна новація — інструменти для підвищення ефективності закупівель: електронні каталоги, які працюють за принципом онлайн-магазину. Постачальники розміщують там свої товари, а державні замовники вибирають із наявних і купують, що значно спрощує процес закупівлі для бюджетної установи.

Стає обов’язковим використання електронної системи ProZorro для державних закупівель вартістю від 50 тис. грн. Тобто поріг безтендерних закупівель знижено в 4 рази. Крім того, звітувати в системі ProZorro потрібно буде за всі закупівлі (навіть на 1 коп.).

Змінено й підстави для відмови в участі в процедурі закупівлі. Зокрема, відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі в переговорній процедурі можливо за таких умов:

учасник має заборгованість зі сплати податків і зборів, тобто обов’язкових платежів. Винятком є ситуація, коли учасник ужив заходів щодо розстрочення й відстрочення такої заборгованості в порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника;

замовник мав негативний досвід співпраці з учасником протягом останніх трьох років.

У ст.17 зазначено, що замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із законом «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Учасник, який переміг у тендері, матиме 24 год. на виправлення незначних помилок у тендерній пропозиції, що дозволить продавцю не втратити тендер, а держзамовнику забезпечить збереження найбільш економічно вигідної пропозиції.

У ст.33 збільшено строк укладання договору — до 60 днів.

Уведенню нової процедури торгів з обмеженою відповідальністю для тендерів складних предметів закупівель присвячено розд.6 закону, де детально описано умови застосування, етапи проведення та кваліфікаційний відбір учасників.

Санкції для керівника

Також унесено зміни до ст.16414 Кодексу про адміністративні правопорушення, зокрема передбачено низку стягнень. Так, штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян накладається на службових (посадових) та уповноважену особу замовника в разі:

порушення порядку визначення предмета закупівлі;

несвоєчасного надання або ненадання роз’яснень щодо змісту тендерної документації;

перевищення межі розміру забезпечення тендерної пропозиції згідно із законом;

неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі;

ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом;

порушення строків розгляду тендерної пропозиції;

невідповідності тендерної документації вимогам законодавства.

У випадку повторного правопорушення протягом року штраф зросте до 200 н.м.д.г.

Також штраф у розмірі від 2000 до 10000 н.м.д.г. накладатиметься на керівника замовника за укладання договорів купівлі товарів, надання послуг до/без проведення процедур закупівель.

Крім того, передбачена відповідальність за невиконання рішення Антимонопольного комітету, який є органом оскарження, у вигляді накладення штрафу на керівника замовника в розмірі від 2000 до 5000 н.м.д.г.

 

Джерело:

Закон і бізнес